Rozhovor s členom - Norbert Bozóky

Rozhovor s členom - Norbert Bozóky

Meno: Norbert Bozóky - predseda BMW Z3 Club Slovensko

Vozidlo: BMW Z3 roadster 2.0i, 2000

 

Odkedy vlastníš Z3, a ako si sa k nej dostal? Chcel si cielene práve toto auto, a ak áno, čím ťa zaujalo?

Začnem tak trochu zoširoka - toto auto mám v hľadáčiku už asi 20 rokov, odkedy som bol chlapec a videl som prvé kusy niekde na Slovensku. Jedná sa o krásne a dizajnovo nadčasové auto. Posledných 5 rokov som aktívne hľadal to správne auto, ktoré by vyhovovalo mojím požiadavkám farby, výbavy a motora. Vedel som, že určite chcem striebornú 6-valcovú verziu po facelifte, ktorý bol v r.2000. Moje auto vlastním 2 roky. V momente, keď som už bol nachystaný doviezť jedno auto z Nemecka, objavilo sa jedno, ktoré spĺňalo všetky požiadavky, neďaleko Bratislavy, v Marianke. Auto však vyžadovalo renováciu, takže posledný rok som strávil jeho opravami, obnovou interiéru aj exteriéru, ochrana pred koróziou, výmena komponentov, atď. Keďže to auto pochádza z doby, keď autám nedominovala elektronika, tak ako je tomu dnes, je to veľmi dobrý kandidát na projekty renovácie, a veľmi vďačný na domáce opravy. Mám pocit, že drvivá väčšina členov nášho klubu, sú veľmi zdatní amatérski automechanici. Auto je výnimočné svojimi jazdnými vlastnosťami, nízko položený roadster so zadným náhonom a skvelým podvozkom. Poskytuje kombináciu analógovej radosti z jazdy s niektorými vymoženosťami moderných motorov.

 

Aký motor sa nachádza pod kapotou tvojej Z3? Je niečo, čím je špecifická? Si skôr zástancom sériového stavu, alebo sa nebrániš ani úpravám?

V mojom aute je atmosférický radový benzínový 6-valec s výkonom 110kW/150PS. Výkonom, najmä v dnešnej dobe, nie je ničím výnimočným. Avšak obsahuje na tú dobu zaujímavé riešenie, variabilné časovanie ventilov (double VANOS), čo bola technológia BMW, ktorá umožňovala počas pokojnej jazdy dobrú spotrebu a emisné hodnoty, zároveň nad určité otáčky motora, poskytovala veľmi dynamický výkon, zmenou spomínaného časovania ventilov. 

Som skôr zástancom pôvodného sériového stavu, ale nemám problém aj s úpravami, pokiaľ sú decentné, zachovávajú pôvodný tvar vozidla. Najmä ak ide použitie niektorých modernejších komponentov v motore až po výfuk, vrámci zachovania lepšej spoľahlivosti. Nesériové mám predné svetlá angel eyes, športový výfuk a dokúpenú lakťovú opierku, ktorá mi v tomto aute veľmi chýbala.

 

Aké sú tvoje skúsenosti za tú dobu, čo s autom jazdíš? Ako je na tom so spoľahlivosťou, čo sa najviac kazí, a aká je dostupnosť náhradných dielov?

Toto je téma asi na ďalší samostatný článok, keď toto ostatní majitelia Z3 čítajú, vedia o čom hovorím :) Nájdu sa však majitelia, ktorí menia iba olej a filtre a nič zásadné sa im nekazí.  Vo všeobecnosti majú 6-valcové motory (pri akýchkoľvek BMW) lepšiu spoľahlivosť, aj keď pri 20+ ročných autách už zákonite pomaly odchádzajú všetky komponenty. Po facelifte bolo vychytaných niekoľko problémov, najmä s prehrievaním, chladičom, niektoré tesnenia, komfortné funkcie a interier. Spomínaný VANOS môže byť náchylný na poruchy. Náchylné sú diferaky a výfuky, bez ohľadu na motorizáciu.

Práve kvôli tomu funguje náš klub aj ako technické fórum, kde si vymieňame informácie, návody a tipy na opravy. Našťastie ešte stále sa dá väčšina komponentov zohnať aj priamo v BMW servisoch. Zároveň funguje obrovský trh s použitými náhradnými dielmi v celej Európe. V USA nie je absolútne problém zohnať hocičo, Z3 je tam veľmi rozšírená, problémom je väčšinou iba dovoz a clo.

 

Ako často s autom jazdíš, pri každej možnej príležitosti, alebo ide skôr o víkendové auto? 

U mňa je to najmä víkendové auto, keďže s rodinou väčšinou jazdíme na väčšom aute. Za pekného počasia sa však snažím využiť každú príležitosť. Sú majitelia, ktorí toto auto využívajú za každého počasia. V tomto veľmi pomáha hardtop, ktorý sa predával ako voliteľná výbava, je však dosť náročné ho dodatočne zohnať.